Bismillaah.

Aku tak peduli seberapa tinggi ilmu yang ia miliki, aku pun tak peduli bagaimana kedudukannya di pandangan manusia. Adalah yang aku pedulikan dari seorang ia…, bagaimana imannya terurai lewat ucapan, terpatri dalam hati, dan melahirkan amalan-amalan unggulan sebagai seorang insan.

Duhai Allah, aku ingin bersandar dalam dekapMu lebih lama. Aku mohonkan Yaa Allah, mampukan aku tetap bertahan dalam ketaatan selama masa penantian, mampukan aku tetap terjaga dalam keimanan sampai masa itu ada di hadapan. Sungguh Allah, aku lemah tanpa kekuatan dariMu, aku rapuh tanpa keperkasaanMu. Maka Yaa Allah, bimbing aku tuk senantiasa bersamaMu, bagaimana pun keadaanku, terlebih di waktu lapang saat begitu banyak godaan yang melalaikan.

Duhai Allah, aku ingin bersandar dalam dekapMu lebih lama. Menenggelamkan tangis yang dalam pada tiap sujud-sujud penghambaan. Melarutkan kerinduan yang berujung pada harapan akan keridhaan dan keberkahan. Mendamaikan hati yang berkecamuk rasa, menenangkan jiwa yang bergemuruh segala asa. MemenangkanMu duhai Allah atas segalanya.

Duhai Allah, aku ingin bersandar dalam dekapMu lebih lama. Menumpahkan segala tangis, keluh, dan kesah yang melanda. Membentangkan pengharapan pada keridhaan dan keberkahanMu semata. Membumbungkan asa dan doa, melangitkannya, mengiba pada belas kasihMu yang tiada tara. Meleburkan sekeping hati dalam ketaatan dan keimanan padaMu, Penguasa jiwa.

Dari kelemahanku, kumohonkan kekuatan dariMu, sungguh, tiada daya selain dariMu. Dari kerapuhan imanku, kumohonkan keperkasaanMu tuk kokohkan pijak kaki, agar tetap melangkah di jalanMu. Menyusun keping-keping cinta dan kerinduan berjumpa denganMu.

Hajiah M. Muhammad
Jum’at, 30 November 2012/16 Muharram 1434 H
Dalam doa

Leave a Reply

